2014. április 19. szombat | 16. HÉT | 109. NAP | 04:15 | EMMA, EZÉKIEL

Megfúrták? Már nem kiemelt gazdasági projekt a váti reptér

2012. augusztus 17. | 18:59 | Frissítve: 2012. augusztus 17. | 21:30
Pár hete még arról volt szó, hogy alapkőletétel lesz, tegnap óta pedig kormányrendelet teszi nem kiemelt projektté a váti repteret. Megfúrták a kormányhoz közel álló gazdasági lobbik? Kovács Ferenc (Fidesz-KDNP), a Vas Megyei Közgyűlés elnöke úgy látja, hogy a kereskedelmi repülőtér reményei "nem szálltak el".

Három hete a nyugat.hu arról számolt be olvasóinak, hogy Kovács Ferenc, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke hazatért Kínából, Guangxiból, s utazását követően sajtótájékoztatón jelentette be: megbizonyosodott arról, hogy a kínai fél tényleg ragaszkodik ahhoz, hogy a Vát-porpáci térség kiemelt kínai logisztikai központ legyen.

A hatályon kívül helyező kormányrendelet

A Kormány 223/2012. (VIII. 15.) Korm. rendelete a Vát és Porpác települések közigazgatási területén megvalósuló repülőtér-fejlesztéssel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 351/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezéséről
A Kormány a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény 12. § (5) bekezdés a) és b) pontjában, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Hatályát veszti a Vát és Porpác települések közigazgatási területén megvalósuló repülőtér-fejlesztéssel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 351/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Dr. Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes
A kínai politikusok kifejezett kérése, "hogy mindenképpen úgy történjen a magyarországi tervezés, hogy legyen egy logisztikai szempontból kiemelt központ. Ezt a kínaiak Nyugat-Magyarországon, konkrétan Vát-Porpác térségében szeretnék." Nem Nyíregyházán vagy Debrecenben, ahol nem állna rendelkezésre akkora szabad terület, mint Vátnál. A kínaiaknak ugyanis a tervezett 500 hektárnál is nagyobb területre, összesen 600 hektárra lenne szükségük. Ha minden jól megy, akkor ősszel alapkőletétel is lesz, tudtuk meg akkor a sajtótájékoztatón.

A kormány szerint szerda óta már nem kiemelt gazdasági projekt a reptér
Cikkünkhöz mellékelt keretben olvashatják azt a kormányrendeletet, amelyet szerdán hoztak meg, és ezzel hatályon kívül helyezték a reptér nemzetgazdaságilag kiemelt státuszát. (A szabadságon lévő Orbán helyett Semjén írta alá.) Ennek kapcsán tartott sajtótájékoztatót dr. Nemény András és dr. Ipkovich György az MSZP sajtóirodájában pénteken.

Ipkovich György elmondta, hogy megdöbbenve értesültek a kiemelt jelző megvonásáról, ugyanis az valamennyi szükséges szakhatósági engedély és hatósági eljárás lebonyolításában elsőbbséget adott a projektnek.

Nemény András hozzátette, hogy teljesen véletlenül bukkantak a kormánydöntésre, még a lebonyolításban érintett cég sem tudott róla. "Derült égből villámcsapásként ért minket ez a döntés, amely azt hivatott megnevezni, hogy a mi mostani kormányunk semmit nem akar megvalósítani ebből a projektből. Mindez úgy történt, hogy van egy kormánytagunk, Hende Csaba személyében, aki még részt is vett azon a kormányülésen, amelyen ezt a döntést hozták, aznap sportolókkal ünnepeltette magát este a városban, és sem ő, sem pedig Puskás Tivadar nem szólt erről a rendeletről egy szót sem."

Oligarchák, érdekek?

Nemény szerint a kormányzat azért van a beruházás "ellen", mert a hozzájuk közel állók a gazdasági érdekeiket nem találták meg ebben a beruházásban. Magyarországon csak az engedélyekre van szükség, az építést vezető cég kínai lenne, ehhez ragaszkodik is a kínai kormányzat. Természetesen magyar alvállalkozókkal végeztetnék a munkát, és ez nem tetszhetett azoknak a mostanság országunkban sokat emlegetett cégeknek, oligarcháknak, akik máshol képzelték el ezt a beruházást. Nemény azt is elmondta, hogy ők kiemeltként kezelnék ezt a projektet, és akként is fogják, ha esetlegesen később erre lesz módjuk.

Ipkovich György hozzátette, hogy a közlekedési infrastruktúrák fejlesztésének motorja lett volna ez, gyorsította volna az út és vasútfejlesztést. Ezt most a kormány kivette a fontos dolgok közül és a megyéből. Kósza hírekre hivatkozva még megjegyezte, hogy többen ezt a beruházást Mezőkövesden képzelték el. Ipkovich György kíváncsi, hogy Kovács Ferenc hova fogja vinni az alapkövet, amelynek szeptemberi letételéről pár hete nyilatkozott a már említett sajtótájékoztatón.

A nyugat.hu kérdésére - vajon a magyar kormány ezen rendelete nem csak reflektál arra, hogy a kínaiak ragaszkodnak a saját építőipari cégükhöz? - Nemény András így válaszolt: "Ez mindig is így volt, korábban is ezt tervezték. A döntés inkább arra utal, hogy bizonyos gazdasági érdekcsoportok lobbija zajlik. Hende Csabától azt kérdezzük, hogy kormánytagként a gazdasági érdekcsoportok, vagy Szombathely érdekeit képviseli-e? "

Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke az MTI érdeklődésére elmondta: Magyarország és a Kínai Népköztársaság között egy hétpontos megállapodás született, amely azonban nem említi reptér építését, három logisztikai központ létesítését viszont igen.

A kormányrendelet megszületésének körülményeit szavai szerint egyelőre nem ismeri, ennek ellenére szerinte a Vát-Porpác kereskedelmi repülőtér reményei "nem szálltak el".

Elmondta, kínai tárgyalásai során meghatározó politikusok és sanghaji befektetői körök is egyértelműen kijelentették, szándékukban áll a Nyugat-Dunántúlon megépíteni a repteret, amelynek továbbra sem lehet más helyszíne mint a kiszemelt Vát és Porpác térsége, ugyanis egyedül itt van 600 hektárnyi szabad terület.

Kovács Ferenc reményét fejezte ki, hogy a mostani kormányhatározatot egy újabb követi majd, amely támogatásáról biztosítja a régió számára fontos beruházást.

A Vát és Porpác közé tervezett, több mint 100 milliárd forint értékű beruházás közvetlenül több száz, az oda települő logisztikai központ és ipari park pedig közvetve akár ezer munkahelyet is jelenthet.
Az elképzelések szerint egy 4000 méter hosszú, 60 méter széles kifutópálya épülne meg, valamint olyan létesítmények, amelyek a forgalom kiszolgálásához szükségesek: fogadóépület, utak, szerelőhangár, környezetvédelmi létesítmények.
A repülőtér tervezett forgalma évi 170 ezer tonna áru, 250 ezer utas, napi 25-28 gép fogadása. A 600 hektáron tervezett zöldmezős beruházást az érintett települések lakói 2009 áprilisában népszavazással biztosították támogatásukról.


Forrás: STOP/nyugat.hu/MTI   |   STOP

címkék
kiemelt beruházások


a rovat további hírei
Jövő héten jönnek az új tagok az NVB-be Május hatodikán alakuló ülés A Jobbik is leadta Megállapodtak a béremelésről a BKV-nál Bauer Tamás: ez a rendszer egyszerre antiszociális, elnyomó Kötelezők lettek a könyvei, kiborult a pécsi szerző Vágó Gábor a költségvetési bizottsággal vizsgáltatná az MNB-t
címlap »
fotó, videó »
Csillag Lilla horoszkópja »
Sztárklikk »
Több mint TestŐr »
STOP friss Több friss hír »
STOPlista
1/5
CHF / HUF
251.53

szavazás
A Fidesz-KDNP tarol majd az EP-választáson is?
Biztosan Valószínűleg Fogalmam sincs Talán nem Biztos nem
címkefelhő
kövesse a STOP-ot
a facebookon
Fotó: dromm
A formás combok egy kerek tompornál futnak össze - Fotók 18+
Monica popsiján különösen jól áll ez a tanga.
Fotó: danni
Punci-lefety felsőfokon - Fotók 18+
Csak egy nő tudja igazán, hogy mire vágyik egy másik nő.
Fotó: hollyrandall
Tágra nyílt szeméremajkak - Fotók 18+
Spencer igazi nagypályás bombázó.