2014. április 17. csütörtök | 16. HÉT | 107. NAP | 06:11 | RUDOLF, KIARA

A tudósok elképedtek: nem steril a "szerelemgyerek"

2012. július 18. | 18:57
A bohócvirág új faját fedezték fel Skóciában, amely két idegen növény hibridjeként jött világra. A "szerelemgyerek" különlegessége, hogy a hibridek túlnyomó többségétől eltérően nem steril, hanem egy ritka genetikai duplázódásnak köszönhetően megőrizte termékenységét.

Ritkán fedezünk fel újonnan kifejlődött fajt - hangsúlyozta Mario Vallejo-Marin, aki akkor bukkant rá a szép sárga virágra, amikor tavaly nyáron családjával Dél-Skóciában sétált.

Bár sok új növényfaj keletkezhet így, kevésnek vagyunk szemtanúi a vad növények között - mutatott rá Vallejo-Marin, aki a Stirlingi Egyetem kutatója. A növényhibrideknek jellemzően páratlan számú kromoszómája van, ami alkalmatlanná teszi őket a reprodukcióra. Ez a növény azonban meglepő módon megkétszerezte teljes genomját.

"Véletlen események sora" vezethetett az új fajhoz, a kifejlődés lépéseit a kutató részletesen tanulmányozni kívánja. Az evolúciós folyamat megismerése segíthet megérteni azt is, hogy miként alakult ki például a búza, a gyapot vagy a dohány, amelyek sok ezer éve hasonló úton alakulhattak ki.

Az új faj a Mimulus peregrines avagy a "vándor" nevet kapta. Különlegessége, hogy a többi bohócvirágtól (Mimulus fajok) eltérő nagyságú a genetikai állománya és egyetlen más változattal sem kereszteződik - idézte a LiveScience című tudományos ismeretterjesztő portál.

Az új faj szülőegyedei az 1800-as években érkezhettek Skóciába az Egyesült Államok nyugati részéből és a dél-amerikai Andok-hegységből. Az utódfaj legfeljebb 140 éve alakulhatott ki, de legnagyobb valószínűséggel csak néhány évtizede - tette hozzá a szakember.

Forrás: MTI   |   STOP

címkék
bohócvirág

A madarak tudják, miből építkezzenek Visszaszámlálás: napokon belül a Holdba zuhan a szonda Kevesebb só - kevesebb szívbetegség A Mount Everesten vannak cukorbetegek? Rengetegen látták az égen a vakító tűzgömböt - videó! Elhunyt Michelberger Pál Betegek millióinak örömhír ez a felfedezés

A Fidesz-KDNP tarol majd az EP-választáson is?
Biztosan Valószínűleg Fogalmam sincs Talán nem Biztos nem
Fotó: hollyrandall
Tágra nyílt szeméremajkak - Fotók 18+
Spencer igazi nagypályás bombázó.
Fotó: bikiniriot
Apró bikiniből bújik ki a lány - Fotók 18+
Carli nem nagyon tudott volna ennél kisebb bikinit felvenni.
Fotó: xart
Csengess be a mellbimbómmal! - Fotók 18+
Nicki nem egy szokványos csaj.